You are logged in as customer LOG OUT
(geen beoordelingen)
35 Minuten tijdslimiet
216.400 tests gedaan
10 Vragen inbegrepen

XXX

XXX
XXX

XXX

XXX
XXX

XXX

XXX
XXX

Gratis SJT test

SJT tests worden gebruikt om de gedrags- en cognitieve vaardigheden van sollicitanten te evalueren wanneer deze worden geïntroduceerd met hypothetische, dagelijkse werksituaties. Het is ontworpen om verschillende persoonlijkheidsaspecten, cognitieve vaardigheden en sociale vaardigheden van de toekomstige werknemer te onthullen. Het doel van de test is om uw compatibiliteit met het bedrijf en uw potentiële groei in het bedrijf te evalueren. Situational Judgement Tests hebben geen specifiek formaat en hebben vaak andere criteria. Ze worden vaak op maat gemaakt volgens de persoonlijke behoeften van het aanwervende bedrijf en volgens de kerncompetenties van het specifieke bedrijf.

 


Types vragen

De vaardigheden en bekwaamheden die de SJT evalueert, worden formeel competenties genoemd. Deze worden onderverdeeld in 2 groepen: kerncompetenties en secundaire competenties.

De kerncompetenties worden geacht bij te dragen tot professioneel succes en omvatten in essentie:

  • Cognitief vermogen
  • Sociale intelligentie
  • Specifieke werkgerelateerde vaardigheden en kennis
  • In het management van SJT worden ook leiderschapsvaardigheden onderzocht

Secundaire competenties zijn in wezen praktische vaardigheden, vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken die gekoppeld zijn aan bepaalde kerncompetenties zoals weergegeven in onderstaand diagram.

 

gratis-sjt-test

 

Dus, om het samen te vatten, kunt u verwachten dat elk scenario op de test u op één kerncompetentie beoordeelt, terwijl u ten minste één secundaire competentie onderzoekt. Uw antwoorden moeten daarom een bepaalde secundaire competentie of een evenwicht tussen twee of meer secundaire competenties weerspiegelen.

We gaan hier veel dieper op in in onze diepgaande studiegids die u als onderdeel van uw volledige prep-pakket kunt raadplegen.

Het algemene testformaat bestaat uit 3 vraagtypes:

  • Scenario's - waar u wordt geconfronteerd met een hypothetisch probleem in een werkomgeving
  • Reacties - waar u wordt geconfronteerd met 4 alternatieve manieren van handelen waarbij u een oordeel moet vellen over de wenselijkheid ervan
  • Instructies - dit beetje verschilt van bedrijf tot bedrijf (daarom hebben wij u oplossingen op maat gemaakt). Over het algemeen hebben dit soort vragen 2 subtypes: Gedragsmatige neiging en kennis. In de eerste vraag wordt u gevraagd om aan te geven hoe u zich in een bepaalde situatie zou kunnen gedragen; en in de tweede vraag moet u de effectiviteit van mogelijke reacties op situaties evalueren. Leuke dingen.

Opmerking: onderzoek toont aan dat tests met meer kennisinstructies correleren met cognitieve vaardigheden, terwijl tests met gedragsinstructies correleren met gewenste persoonlijkheidskenmerken.

Dus het kennen van de specifieke test waar u voor staat kan u helpen om de juiste oefentests te kiezen en betere resultaten te krijgen voor uw tijd en moeite!

U kunt de gratis voorbeeldproef op deze pagina gebruiken om een idee te krijgen van deze testen in een realistische omgeving.


Wat is de tijdslimiet?

Goed nieuws, in de meeste gevallen is er geen tijdslimiet voor SJT's! De reden hiervoor is dat uw antwoorden belangrijker zijn dan de snap responses die gewoonlijk worden gegeven tijdens een getimed onderzoek. Het is dus absoluut noodzakelijk dat u correct antwoordt volgens de specificaties van de toekomstige werkgever.


SJT's voorbeeldvragen en antwoorden

Als u nog steeds onzeker bent door de bovenstaande paragraaf, bekijk dan een paar van onze SJT-praktijktestvoorbeelden met onze antwoorden:

Vraag 1


situational-judgement-vraag-1

Primaire competenties: Teamwerk, verantwoordelijkheid

Secundair competenties: Problemen oplossen; werken onder toezicht; integriteit; doortastendheid/aandacht voor detail.

Correcte reactie: B

Antwoord (B) maakt gebruik van de praktijk van het toegeven van fouten en het delen van verantwoordelijkheid. Hoewel Travis een grotere rol heeft gespeeld bij het maken van de fout tijdens het verzamelen van de gegevens, door de verantwoordelijkheid voor de fout te delen, laat je zien dat je een teamspeler bent (teamwork). Door de supervisor te vertellen dat jullie beiden een fout hebben gemaakt, laat je zien dat je verantwoordelijk bent en dat je de integriteit hebt om je fouten toe te geven - waardoor je supervisor rekening kan houden met de mogelijkheid dat je te laat bent voor de deadline. Door samen te werken om de fout te corrigeren - uw team heeft het potentieel om de taak effectief op te lossen binnen de deadline.

Verdere uitleg:
Deze vraag toetst op het vermogen om verantwoordelijkheid te delen in een team en het vermogen om fouten toe te geven en tegelijkertijd de bereidheid te hebben om ze te corrigeren. De truc voor het oplossen van de vraag is om het antwoord te kiezen dat zowel integriteit als teamwork gebruikt - terwijl het probleem effectief wordt opgelost.

Reactie (A) lijkt misschien de juiste reactie, omdat Travis zeker verantwoordelijk is voor het probleem. Echter, door alle schuld bij Travis te leggen en niet aan te bieden om samen te werken aan het oplossen van het probleem - je laat zien dat je niet bereid bent om de verantwoordelijkheid te delen - en dus weinig teamwork-competentie te tonen. Ook door Travis achter zijn rug te bekritiseren kan je onnodige schade toebrengen aan zijn relatie met de supervisor, want hij moet de kans krijgen om zichzelf uit te leggen.

Reactie (C) ontbeert verantwoordelijkheid en het oplossen van problemen. Het overhandigen van de supervisor notes is slechts een gedeeltelijke oplossing als de supervisor niet akkoord is gegaan met deze oplossing en niet van tevoren op deze oplossing is voorbereid. De kwaliteit van je werk is hier minder goed, dus je toont ook een gebrek aan grondigheid en aandacht voor detail.

Het is moeilijk om niet te kiezen voor een antwoord (D), omdat de bereidheid om samen te werken met Travis om het probleem op tijd op te lossen een hoog niveau van teamwork laat zien. Aangezien de bedoeling van deze antwoordkeuze is om de supervisor "niet lastig te vallen", blijkt uit de keuze van deze vraag dat er een laag niveau van verantwoordelijkheidsbesef en een probleem met het werken onder toezicht is, omdat u uw supervisor geen toegang geeft tot waardevolle informatie die zijn besluitvorming over de presentatie en de deadline kan beïnvloeden.

Vraag 2


free-situational-judgement-question-2

Slechtste reactie: B

Onderwerp: Omgaan met verstoorde klanten Competenties: Probleemoplossend, zelfcontrole Verklaring

Uitleg:
In de omgang met boze klanten wil je eerst empathie tonen en dan zo snel mogelijk het gesprek naar het oplossen van problemen leiden. Empathie zorgt ervoor dat de klant zich verzorgd voelt en neemt een deel van de warmte weg. Wanneer uw klant minder emotioneel is, kunt u het gesprek in een rationelere richting voeren en zich richten op het oplossen van het probleem.

  • Antwoordkeuze A is luisteren naar de klant, wat empathie toont.
  • Antwoordkeuze B vraagt u de klant om tot rust te komen, in plaats van hem daarbij te helpen. Het verzoek zelf kan ongeduldig (gebrek aan zelfcontrole) en onbeleefd klinken.
  • Antwoordkeuze C is niet het beste antwoord in deze situatie, omdat het lijkt alsof je het probleem aan je manager overhandigt omdat je het zelf niet wilt aanpakken, of je je niet competent genoeg voelt. Het is echter niet schadelijk om de manager te bellen en in sommige situaties kan het een goede reactie zijn.
  • Antwoordkeuze D is een goede reactie op deze situatie, omdat het gesprek zich richt op het oplossen van problemen.
  • Antwoordkeuze E is ook goed omdat het proactiviteit en verantwoordelijkheid toont bij het oplossen van problemen.

Verhoog je kansen om te slagen met 139%!

Ontvang onze PrepPack™ met meer dan 1500 oefenvragen

 

 


Hier is nog een voorbeeld uit een feedbackrapport van Saville Consultancy.

FAQ

Hieronder een overzicht van de meest voorkomende vragen

Hoeveel scenario's kan ik verwachten in de SJT tegen te komen?

U kunt verwachten dat u tussen de 25 - 50 scenario's op een bepaalde SJT kunt vinden. De scenario's zijn meestal boeiend en uitdagend. Nadat u een scenario hebt gepresenteerd, moet u ofwel de meest (of minst) geschikte reactie op het scenario vinden, ofwel de antwoorden rangschikken/waarderen in volgorde van effectiviteit.

Hoe de juiste reactie in de SJT selecteren?

Lees elk van de gegeven scenario's en elke mogelijke reactie zorgvuldig door alvorens te antwoorden. Hoewel de ene antwoordkeuze gepast lijkt, is er een andere die verstandiger is. Als de vraag u vraagt om de antwoorden te rangschikken, vergelijk ze dan met elkaar. Houd er echter rekening mee dat alle antwoorden effectief kunnen zijn, of dat ze allemaal ineffectief kunnen zijn - het is uw taak om de antwoorden te rangschikken, niet om te beslissen of ze goed of fout zijn.

Waarom worden situationele beoordelingstests gebruikt?

De situationele beoordelingstest is een populaire psychologische test voorafgaand aan de indiensttreding die een werkgever in staat stelt om uw beoordelings- en beslissingsvermogen te beoordelen.

In staat zijn om snel te identificeren en oplossingen te bedenken voor problemen op de werkplek is een zeer gewilde vaardigheid voor een verscheidenheid aan rollen. Jezelf blootstellen aan dit type test zal helpen om je zelfvertrouwen te vergroten en je kansen op succes te verbeteren. U kunt hier bij ons beginnen met het oefenen van afgestudeerden, klantenservice, administratieve functies, management, MI5 en SJT's van de politie.

Welke werkgevers gebruiken Situational Judgement Tests?

De Situational Judgement Test wordt vaak gebruikt door startende bedrijven. Dit geldt met name voor binnenkomende afgestudeerden. Corporate leidinggevende functies worden vaak gescreend door SJT's, samen met specifieke functies zoals marketing, medisch, verkoop en klantenservice. Ook overheidsfuncties (politie, MI5, vuurwapens, enz.) vallen in deze categorie. Om uw specifieke SJT PrepPacks™ te vinden, neem een kijkje op de zijbalk.

Wat zijn werkgevers op zoek naar?

Werkgevers willen meten hoe u zich verhoudt tot een ideale kandidaat op basis van hun kerncompetenties. Het gebruik van SJT helpt ervoor te zorgen dat ze individuen inhuren die geneigd zijn om problemen op te lossen. Daarom is het cruciaal dat u vooraf onderzoek doet naar het bedrijf waarvoor u solliciteert en oefent voor uw SJT.

Welke score moet ik behalen om te slagen?

Het is het beste om een 80% in je SJT te bereiken. Houd er rekening mee dat je totaalscore ook vergeleken wordt met andere kandidaten. Het is dus het beste om te proberen zo hoog mogelijk te scoren. Aangezien deze scores worden vergeleken met de kernwaarden van het bedrijf, kan het niet genoeg benadrukt worden; het bestuderen van de kernwaarden van het gekozen bedrijf is een must als het gaat om solliciteren naar functies. Op die manier kunt u ook een hefboomeffect krijgen ten opzichte van de andere kandidaten.

Wat zijn de vraagstijlen in een SJT test?

De scenario's die worden gepresenteerd op de Situational Judgement Tests vragen altijd om een oplossing van een bepaald conflict dat, hoewel het hypothetisch is, in hoge mate kan vertrouwen op realistische situaties die zich op een werkplek voordoen, of deze kan weergeven. U wordt gevraagd om een voorkeursmethode te kiezen uit de vele mogelijke opties. U wordt aangemoedigd om spontaan, op basis van intuïtie, uw antwoorden te kiezen.

Wat zijn de moeilijkheden die u kunt tegenkomen bij het uitvoeren van een SJT-test?

Er zijn een aantal moeilijkheden die u tegenkomt wanneer u een SJT tegenkomt. Eerst en vooral is het feit dat de bedrijven die SJT's gebruiken, vaak willen dat je in een spontaan feit handelt. Als we hier even over nadenken, weten we dat dit niet het geval is. Als je als werknemer wordt gevraagd om over een bepaald ding te beslissen, maak je geen spontane beslissingen. Je moet nadenken over wat je moet doen, zelfs voor een paar seconden, voordat je het doorloopt. Er zijn vragen in de SJT die een zorgvuldige afweging vereisen en zijn ontworpen om je te pakken te krijgen. Echter, met een zorgvuldige voorbereiding en onze deskundige begeleiding, zult u de vaardigheden verwerven die nodig zijn om de werkgever te laten zien dat u degene bent voor de baan.

Hoe de testresultaten interpreteren?

Inzicht in uw testresultaten is afhankelijk van het bedrijf waarvoor u zich aanmeldt. Het is aan te raden om naar het door u gekozen bedrijf te kijken en hun kernwaarden te vergelijken en te zien hoe uw antwoorden op elkaar aansluiten. Op deze manier kunt u verder oefenen hoe u op de juiste manier kunt scoren volgens het beleid van het bedrijf.

De resultaten vertellen u in principe waar u staat in vergelijking met andere testpersonen. Dit wordt gemeten op een groot aantal mensen en de score die u krijgt geeft de plaats (of percentiel) weer waar uw resultaten op de verdelingscurve vallen. Klinkt ingewikkeld, maar het is gemakkelijk te begrijpen. Kijk maar eens naar de 2 volgende voorbeelden op basis van feedbackrapporten van echte testaanbieders.

Hier is een voorbeeld van een feedbackrapport van een kandidaat, aangepast door TalentLens

Algemene prestaties - uw score is als volgt:

Uw antwoorden werden gescoord en uw resultaat werd vergeleken met dat van andere afgestudeerde en junior managers in het Verenigd Koninkrijk. In vergelijking met deze groep suggereert uw testscore dat de bekendheid van de tournee om de gepastheid van de reacties op situaties te beoordelen gemiddeld is. Uw percentielscore betekent dat u gelijk bent aan of hoger dan 36% van de afgestudeerden en junior managers in het Verenigd Koninkrijk.

 


Voorbereidend advies over de situatiebeoordelingstest

Zoals we al besproken hebben, is het passeren van SJT's erg moeilijk omdat het moeilijk is om het beste antwoord te weten. Een goede manier om je situationele beoordelingstest en probleemoplossende vaardigheden te verbeteren is om te oefenen met materialen en tips van getrainde psychologen die de diepere logica achter de vragen begrijpen. Zoals eerder vermeld, is onze gratis online situatiebeoordelingstest ontworpen om u een idee te geven van wat onze volledige PrepPacks™ voor u kunnen betekenen.

Op onze website vindt u een verscheidenheid aan SJTvoorbereidingsmateriaal voor een groot aantal werk- en ervaringsniveaus. De pakketten die wij aanbieden omvatten die voor administratieve, graduate en management situationele beoordelingstests. Onze populairste situatiebeoordelingstest PrepPack™ omvat praktijkervaring voor elk van de hierboven vermelde pakketten. Ongeacht het pakket of de pakketten die u besluit te gebruiken, krijgt u toegang tot studiegidsen, video tutorials en volledige uitleg over de antwoorden. Begin vandaag nog met de voorbereiding van uw situatiebeoordelingstest.

Bekijk hier onze SJT testtips 


Verhoog je kansen om te slagen met 139%!

Ontvang onze PrepPack™ met meer dan 1500 oefenvragen

 

 

Hulp nodig vraagteken
minimaliseren sluiten
Hulp nodig vraagteken
Vul onderstaand formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.
Uw bericht is verzonden. Wij nemen binnenkort contact met u op.
Er was een probleem met het verzenden van uw bericht. Probeer het over een paar minuten opnieuw.