You are logged in as customer LOG OUT
16 PrepPacks™
21.818 Voorbereid
100 Vragen

XXX

XXX
XXX

XXX

XXX
XXX

XXX

XXX
XXX

XXX

XXX
XXX

Hoe moet je een sollicitatiegesprek voorbereiden? 

Heeft u een afspraak voor een gesprek bij een Engelstalig bedrijf? Verwerf vertrouwen en vaardigheden met ons exclusieve platform voor zelfevaluatie en voorbereiding van sollicitatiegesprekken. Stel gepersonaliseerde sollicitatiegesprekken op, schrijf je in en gebruik de beste gesprekstechnieken om je volgende baan te vinden.

Stap 1: Je moet begrijpen met wie je aan het interviewen bent

In de bedrijfswereld wordt het gebruik van rekruteringsbureaus om het eerste gesprek te managen steeds gebruikelijker, maar dit is niet altijd de gebruikte methode. Het interview kan ook worden afgenomen door de personeelsdienst van een bedrijf, een middle manager of zelfs door de algemeen directeur van het bedrijf. Om er zeker van te zijn dat je je op je gemak voelt voor het eerste gesprek, vraag naar het sollicitatieproces vanaf het eerste contact, inclusief of je een functietest moet afleggen.

Stap 2: Wat voor soort interview ligt er voor u in petto?

Het is belangrijk om te weten wie u interviewt, maar u moet ook weten wat voor u in petto heeft. Er zijn vier verschillende soorten interviews die u kunt tegenkomen.

Het telefonische interview

Het is niet ongebruikelijk dat het eerste interview in het selectieproces de vorm aanneemt van een telefonisch interview. Dit interview wordt gebruikt om te bepalen of je profiel overeenkomt met de functie voordat je voor een meer traditioneel interview komt. Over het algemeen duurt een telefonisch interview minder lang dan een traditioneel interview. Hierdoor heeft u minder tijd om een goede indruk te maken. Het grote voordeel van het telefoongesprek is dat je je cv, motivatiebrief en functieomschrijving voor je kunt hebben.

Het klassieke interview

Tijdens het klassieke interview wordt u geconfronteerd met één of meerdere mensen. Dit kan het eerste gesprek zijn, maar het kan ook het vervolggesprek na een telefonisch gesprek. Het interview duurt meestal tussen de één en twee uur, en het doel is om beter te begrijpen wie je bent, hoe je omgaat met verschillende situaties, je persoonlijkheid, en je sociale en verbale vaardigheden.

Het groepsinterview

U kunt ook groepsgesprekken voeren aan het begin van het selectieproces. Het bedrijf bespaart tijd door meerdere kandidaten tegelijk te ontmoeten. Maar het gaat niet altijd om het kopen van tijd. In een groepsgesprek worden kandidaten beoordeeld op hun vermogen om te communiceren, te luisteren en samen te werken met hun teamgenoten. In dit geval wordt u niet op dezelfde manier geobserveerd als in een individueel interview, dus moet u de juiste balans vinden tussen opgemerkt worden en te dominant zijn.

De casestudy

De casestudy's worden democratischer, vooral voor degenen die van plan zijn om te gaan werken in de adviespraktijk. In dit type interview moet je een echt probleem oplossen of een puzzelachtige vraag beantwoorden, alleen of in een groep. In veel sollicitatiegesprekken met een case study moet je ook een functietest afleggen. Het doel van de casestudy is om uw interpersoonlijke vaardigheden te testen, evenals uw presentatie, logische redenering en probleemoplossend vermogen. U dient te oefenen voor dit type gesprek.

Stap 3: Moet ik een rekruteringstest afleggen?

Werkgevers gebruiken vaak psychometrische tests om kandidaten te selecteren. In de afgelopen jaren zijn deze tests gemeengoed geworden. De soorten tests en selectieprocedures die door werkgevers worden gebruikt zijn: bekwaamheidstests, gedragstests, assessmenttests, medische onderzoeken en achtergrondcontroles. Het is belangrijk om deze examens van te voren voor te bereiden om ervoor te zorgen dat je je onderscheidt van de massa. Vergeet niet om feedback te vragen wanneer u deelneemt aan tests.

De psychotechnische test

Psychometrische beoordeling is een algemene term die alle beoordelingen beschrijft die worden gebruikt om de prestaties van een kandidaat te beoordelen. Afhankelijk van de werkgever kunnen de technische vaardigheden, kennis, persoonlijkheidskenmerken, onderscheidingsvermogen en potentieel van een kandidaat worden beoordeeld. Psychometrische beoordeling kan worden onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: bekwaamheidstests, gedragstests en assessment centers.

Capaciteitentest

Bekwaamheidstests omvatten alle tests die worden gebruikt om de cognitieve vaardigheden van de kandidaat te beoordelen. Onder de meest voorkomende geschiktheidstests zijn numerieke, verbale en logische geschiktheidstests. Bekwaamheidstests hebben ook betrekking op alle technische en competentiegerichte tests. Technische tests beoordelen de technische vaardigheden van de kandidaat die vereist zijn voor technische functies (bv. ingenieur, technicus, monteur, monteur). Competency based tests beoordelen de technische vaardigheden van de kandidaat. Deze tests richten zich over het algemeen op IT en administratieve vaardigheden.

De gedragstest

Gedragstesten worden gebruikt om te bepalen of de kandidaat specifieke eigenschappen heeft die geschikt zijn voor de functie waarvoor hij/zij solliciteert. Gedragstesten kunnen de vorm aannemen van een persoonlijkheidstest of een situationele beoordelingstest. Een persoonlijkheidstest laat werkgevers toe om uw persoonlijkheidsprofiel te bekijken. Het helpt werkgevers om vast te stellen of je persoonlijkheidskenmerken overeenkomen met die welke nodig zijn voor de functie en verenigbaar zijn met de cultuur van het bedrijf. Tijdens een situationele beoordelingstest wordt u geconfronteerd met verschillende situaties die zich op de werkplek kunnen voordoen en wordt uw reactie in elke situatie geanalyseerd.

Tests in assessment centers

Assessment center tests zijn een vorm van assessment op basis van menselijke interactie. Beoordelingstesten kunnen verschillende vormen aannemen, zoals: interviews, rollenspellen, groepsopdrachten, projecten en case studies. Werkgevers maken vaak werksimulaties om te beoordelen hoe de kandidaat zich in een interpersoonlijke omgeving presenteert en gedraagt.

Stap 4: Wat moet ik meenemen voor het interview?

Neem de contactgegevens van uw referent, uw CV en uw motivatiebrief mee. Afhankelijk van de functie moet u kopieën van diploma's en getuigschriften van diploma's en getuigschriften opstellen die de kwalificaties en ervaringen in uw CV aantonen, zodat u deze aan de rekruteerder kunt overhandigen.

Stap 5: Welke vragen zal ik worden gesteld?

Een traditioneel interview begint vaak met een presentatie van het bedrijf en de functie van de recruiter. Dan vragen we je waarschijnlijk om jezelf voor te stellen. Verwacht geconfronteerd te worden met vragen die gericht zijn op uw gedrag. Dit soort vragen geeft aan dat de recruiter op zoek is naar jouw reacties en gedrag in verschillende situaties. Het is niet ongebruikelijk dat u tijdens het eerste gesprek gevraagd wordt naar uw salarisbehoeften. Over het salaris wordt echter meestal later in het wervingsproces onderhandeld.

Stap 6: Wat gebeurt er na het interview?

Na afloop van het interview kunt u een bedankmailtje sturen met een verwijzing naar een punt dat tijdens het interview aan de orde is gekomen. Als u na enkele weken nog geen feedback van de werkgever hebt ontvangen, moet u bellen en vragen naar de status van uw aanvraag. Als ze een andere kandidaat hebben gekozen, kunt u vragen waarom ze die persoon hebben gekozen.


Lees meer over het interviewproces bij internationale bedrijven

Amazon Deloitte
World Bank Standard Chartered
Shell IE Global
PwC Proctor & Gamble
KPMG Vodafone
BP Maersk
HSBC Credit Suisse
Deutsche Bank Ernst & Young

Verdrievoudig je kansen op aangeworven worden

Ons laatste enquête laat zien dat mensen zoals jij die met onze materialen hebben voorbereid, hun kansen om aangeworven te worden verdrievoudigd hebben ten opzichte van kandidaten die zich niet hebben voorbereid. Begin vandaag nog met het oefenen met door experts gemaakte materialen die u het voordeel geven dat u nodig heeft om te slagen.

Niet wat je zocht?
?
Hulp nodig vraagteken
minimaliseren sluiten
Hulp nodig vraagteken
Vul onderstaand formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.
Uw bericht is verzonden. Wij nemen binnenkort contact met u op.
Er was een probleem met het verzenden van uw bericht. Probeer het over een paar minuten opnieuw.